L'applet JClic

Un applet és una aplicació interactiva inserida en una pàgina web, que es pot mostrar en qualsevol navegador que suporti Java. Quan obriu una pàgina web que conté un projecte JClic esteu iniciant un applet. L'applet fa la mateixa feina que el JClic: carrega les dades del projecte, mostra les seqüències d'activitats a l'alumne i en comprova la realització.

El JClic Autor permet crear automàticament una pàgina web que, en carregar-se, mostri un applet amb el projecte que esteu editant. La principal diferència entre el JClic i l'applet JClic és que en el primer cas les aplicacions es descarreguen i es guarden a una unitat local d'emmagatzematge (que es pot compartir en xarxa), mentre que l'applet està dissenyat per a funcionar sobre internet, sense guardar res al disc.

Hi ha dues maneres d'inserir un applet en una pàgina web: fent que ocupi tot l'espai disponible, o especificant unes dimensions d'amplada i alçada. En el primer cas la mida final de l'applet dependrà de la que tingui la finestra del navegador en cada moment. En el segon cas l'applet pot conviure amb altres continguts (text, imatges...) a la mateixa pàgina.

Per crear una pàgina web des del JClic Autor aneu al menú Eines | Crea una pàgina web, que mostra una finestra de diàleg com aquesta:

Observeu les dues opcions: fer que l'applet ocupi tota la pàgina, o crear-lo amb unes dimensions fixes. En el segon cas hi ha també la possibilitat d'indicar el color de fons, l'alineament, i dos blocs de text opcionals que es mostraran a sobre i a sota de l'applet.

Un cop creada la pàgina el JClic Autor us preguntarà si voleu obrir-la. En cas afirmatiu s'obrirà el navegador d'Internet, des d'on podreu veure com ha quedat.

Aquesta pàgina web es crea a la mateixa carpeta del projecte i, per tant, només és accessible des del vostre ordinador. Si voleu que la pàgina es pugui veure des de qualsevol ordinador connectat a Internet us caldrà publicar-la.

Per publicar una pàgina web us caldran dues coses:

• Un espai en un servidor web
    Si sou usuaris de la XTEC, podeu sol·licitar espai per a la vostra web personal omplint un formulari que trobareu a l'àrea d'atenció a l'usuari. Els alumnes matriculats en aquest curs telemàtic rebreu un identificador provisional que us permetrà col·locar fitxers en un espai web de proves.
  • Un programa de transferència de fitxers
    A l'escriptori del portal edu365.com hi ha una eina anomenada Carpetes personals que us pot servir per transferir els fitxers del vostre ordinador al vostre espai web. També podeu fer servir qualsevol altre programa d'FTP.
    Per publicar la pàgina haureu de transferir al vostre espai web el fitxer de projecte JClic (xxx.jclic.zip) i el document html (xxx.html). Es recomana crear al servidor una carpeta per a cada projecte, igual que feu al vostre ordinador, per tal de no barrejar els fitxers. A partir d'aquí, qualsevol que en conegui l'adreça podrà obrir la pàgina i realitzar les activitats que contingui. En el cas del servidor de la XTEC, aquesta adreça serà del tipus: