Instal·ladors de projectes JClic

El JClic Autor permet crear uns fitxers especials que serviran per instal·lar el projectes JClic a les biblioteques d'altres ordinadors.

Aquests fitxers porten al seu nom la doble extensió .jclic.inst., i per fer-los funcionar cal que vagin acompanyats del fitxer principal del projecte, que com ja sabeu porta l'extensió .jclic.zip.

Quan s'instal·la un nou projecte des del mòdul d'alumnes del JClic (el JClic Player) es segueix aquest procés:

1. Es presenta a l'usuari el títol del projecte, el nom dels autors/es i el lloc des d'on es descarregaran els fitxers.
  2. Es crea una carpeta nova a l'ordinador de l'usuari.
  3. Es copien en aquesta carpeta els fitxers del projecte (xxx.jclic.zip), i opcionalment altres fitxers que siguin necessaris.
  4. Es crea un nou botó d'activació a la biblioteca, que servirà per engegar el projecte que s'acaba d'instal·lar.

El fitxer d'instal·lació és només un guió que indica al JClic com s'han d'efectuar aquestes quatre operacions. En el guió hi han de constar el títol del projecte, el nom dels autors, el nom de la carpeta, la llista de fitxers que es copiaran i él títol i aparença del botó d'activació.

En el JClic Autor, el menú Eines|Crea un instal·lador del projecte... obre la finestra de diàleg Edició del fitxer d'instal·lació, on es poden configurar totes aquestes variables:

En la llista Fitxers a copiar només cal que hi aparegui el fitxer principal del projecte (el que porta l'extensió .jclic.zip). Com ja s'ha vist, aquest fitxer acostuma a contenir tots els ingredients necessaris per executar les activitats, a no ser que a la mediateca s'hagi indicat el contrari en algun element. En aquest cas caldria incloure a la llista els fitxers que vagin "per lliure".

La icona del botó d'activació serà la que porta el JClic per defecte si es deixa en blanc, o qualsevol fitxer gràfic (GIF, JPG o PNG) d'unes dimensions petites. Fins i tot es poden fer servir fitxers GIF animats. Sigui quin sigui el format, si decidiu crear una icona pròpia per al vostre projecte caldrà incloure-la també a la llista de fitxers a copiar.

L'etiqueta ha de ser un text breu, que càpiga dins del botó d'activació i que no es pugui confondre amb altres projectes JClic que puguin estar instal·lats a la biblioteca. La descripció pot ser una frase una mica més llarga, que es mostrarà en deixar el ratolí aturat uns segons damunt el botó:

En aquesta imatge l'etiqueta seria "Arbres" i la descripció "Els arbres de la nostra escola".

Es recomana comprovar el funcionament del fitxer d'instal·lació abans de distribuir-lo, tenint la precaució d'indicar un nom de carpeta diferent a la que conté l'original per evitar sobreescriure les dades.