1. Imagina que us demanen que redacteu les preguntes d'una enquesta que després es passarà a la vostra classe i una de les preguntes ha de servir per estudiar quin és el color preferit.
    La recomanació més habitual és que la formulació dels ítems del qüestionari sigui de resposta

Per aquesta pregunta, per exemple, es pot fer triar entre els set colors de l'Arc de Sant Martí, perquè

Si en un ítem d'un qüestionari hi ha moltes respostes possibles (com podria passar amb els colors)
    llavors es fa difícil l'estudi de les respostes i, entre altres coses, no va bé per fer

2. Respon les qüestions que tens tot seguit relatives a algunes variables que s'acostumen a preguntar en enquestes escolars.
    Què penses sobre la pregunta "quina és la població on vius?"
    Us sembla lògic que es pregunti en una classe d'ESO sobre
    quin mitjà de transport feu servir per anar al "cole"?
    Quina et semblaria la millor manera de preguntar sobre
    el temps que cadascú triga a arribar al centre escolar?
  3. Imagina que es fa una enquesta a dues classes del teu centre i l'ítem que pregunta sobre les normes de puntualitat es redacta diferent en les dues classes, com pots veure més avall. Què penses que pot succeir?
    La manera de formular la pregunta no influïrà en les respostes
    Les dues propostes condicionen a donar una resposta favorable
    Les dues propostes condicionen a donar una resposta contrària
    La primera proposta condiciona a donar una resposta contrària i la segona una resposta favorable
    La primera proposta condiciona a donar una resposta favorable i la segona una resposta contrària
  4. Imagina que després d'un programa de televisió que ha donat una opinió es demana que els espectadors i les espectadores telefonin per manifestar quin és el seu parer. Els llibres d'estadística expliquen que això és un mal costum perquè la majoria de vegades l'opinió dels que telefonen és contrària a la que s'havia manifestat públicament. Tria les dues opcions, entre les següents, que expliquen per què passa això.
    Per casualitat
    Perquè els que ja estan d'acord no se sentien gaire motivats a trucar
    Per l'esperit de contradicció: truquen sobre tot els que estan en desacord
    Potser perquè l'opinió d'un programa de TV és sempre incorrecta
  5. El teu grup-classe heu de fer una sortida lúdica extraescolar i t'encarreguen que facis una enquesta per saber les preferències entre anar a un acte esportiu o al cinema.
    Redacta tot seguit una pregunta que et sembli adequada. Pots fer que condicioni clarament la resposta a favor d'una de les dues opcions o que intenti ser "neutral".

Raona si creus que la teva redacció és neutral, tendenciosa a favor de l'esport
    o tendenciosa a favor del cinema