Per realitzar les pràctiques d'aquest mòdul cal descarregar el fitxer prac1.zip i descomprimir el seu contingut dins la carpeta C:\Clic\CursClic\Modul1\Practica
Pràctica 1 Creació d'un trencaclosques a partir d'una imatge
En aquesta primera pràctica farem una de les activitats més senzilles del Clic: un puzle basat en una imatge que es descompon en rectangles.
- Poseu en marxa el Clic i activeu el menú Fitxer - Nova activitat - Trencaclosques.
El programa us demanarà quin és el directori de treball que desitgeu utilitzar. Busqueu la carpeta C:\Clic\CursClic\Modul1\Practica i confirmeu l'operació.
- Observeu que a la zona Contingut de la finestra hi ha dues opcions: Imatge o Text. En aquesta pràctica seleccionarem l'opció Imatge.
- Desplegueu la llista que hi ha sota d'aquestes dues opcions (on inicialment diu NOVA IMATGE) i seleccioneu el fitxer AFRICA.GIF. Si no apareix vol dir que heu seleccionat malament el directori de treball o que no heu descomprimit el fitxer ZIP allí on s'indicava: en aquest cas, cancel·leu l'operació i torneu a començar la pràctica des del principi.
- Seleccioneu la modalitat Doble i indiqueu 3 files i 3 columnes.
- Escriviu a Missatge inicial el text:
Ordena les peces d'aquesta foto de la terra
- ... i a Missatge final:
Molt bé!
- Confirmeu l'operació clicant al botó D'Acord i comproveu el funcionament de l'activitat.
- Activeu el menú Fitxer - Desar i enregistreu l'activitat amb el nom TERRA1.PUZ
Ara podríem fer algunes modificacions que ajudin a millorar l'aspecte de l'activitat:
- Activeu el menú Opcions - Opcions de l'activitat i cliqueu al botó Color sòlid de la zona Finestra principal. Seleccioneu el color negre.
- Feu el mateix amb la Finestra de joc.
- Confirmeu l'operació i comproveu com queda.
- Per impedir que es visualitzi la línia que emmarca la finestra de joc aneu novament a les Opcions de l'activitat i desmarqueu la casella Marcs ombrejats. Comproveu quin aspecte té ara.
Per acabar farem que els missatges apareguin amb text negre sobre blanc:
- Editeu l'activitat (mitjançant el menú Edició - Editar l'activitat o, més ràpid, amb la combinació de tecles CTRL+E).
- Cliqueu al botó Fonts.
- Marqueu la casella Missatges.
- Cliqueu damunt el botó Text i seleccioneu el color blanc. Canvieu també el Fons per tal que sigui negre. Confirmeu l'operació i comproveu el resultat.
Observeu que els comptadors també han adoptat els colors seleccionats per a la caixa de missatges.
- Activeu el menú Fitxers - Desar per enregistrar novament l'activitat. Com que ja l'havíem desat abans el nom seguirà sent el mateix: TERRA1.PUZ.
Abans de continuar comprovem quina és la funció del camp Comprimir la imatge: Editeu l'activitat, canvieu la posició al tipus A damunt B (la tercera opció començant per l'esquerra) i cliqueu a D'Acord. Veureu que la imatge apareix retallada (falta la part inferior). Torneu a editar l'activitat i activeu la casella Comprimir la imatge: ara les dimensions de les graelles s'ajusten a l'escala de la imatge original, que el programa comprimeix per tal que càpiga sencera.
Comproveu com canvia l'aspecte de l'activitat en les modalitats Intercanvi, Forat i Memòria. Ho podeu fer editant l'activitat o directament des de la pantalla principal del Clic, clicant al botó Tipus de trencaclosques que hi ha damunt l'interrogant groc d'ajuda.
Proveu què passa quan es canvia el nombre de files o columnes, i quin efecte té l'opció Delimitar caselles.
|