Més associacions

En el mòdul anterior hem vist els dos tipus bàsics d'associacions: les normals i les complexes. El Clic permet realitzar alguns tipus més d'activitats on també intervé implícitament una assignació de relacions entre els elements de dos conjunts diferents.

Identificació

En aquest tipus d'activitat només cal seleccionar un contingut per a la graella A i passar a la finestra d'assignació de relacions, on s'indicarà per a cada un dels elements d'A si s'assignen a l'expressió o a l'expressió No.

En les activitats d'identificació és molt important plantejar una pregunta a la caixa de missatges, ja que la tasca de l'usuari serà fer clic damunt les caselles que responguin afirmativament a la qüestió plantejada. Les caselles correctament identificades es mostraran en gris o, alternativament, mostraran el contingut que s'hagi seleccionat en el camp solució a la graella A.

Modalitat d'exploració

En aquest tipus d'activitat es mostra complet el contingut de la graella A i una sola casella de la B. L'usuari pot anar fent clic damunt les caselles d'A i el programa mostrarà a la casella de B el contingut que tenen associat.

No cal que l'usuari respongui res: simplement ha d'anar buscant pel seu compte la informació que s'amaga darrera de cada casella d'A.

Tot i que només es mostra una casella de B el programa fa una divisió virtual en files i columnes del seu contingut. El nombre d'elements de B i la seva distribució es fan a la finestra d'assignació de relacions.

Resposta escrita

Aquest tipus d'associacions presenten un aspecte visual semblant a les de la modalitat d'exploració: mostren tot el contingut de la graella A i només una casella de la B, on l'usuari haurà d'escriure el text que consideri oportú per a la casella d'A que es trobi seleccionada en cada moment.

Hi ha d'haver com a mínim una resposta per a cada una de les caselles d'A, i les respostes correctes s'han d'escriure en un fitxer de text que s'assigna a la graella B. Les respostes d'aquest fitxer s'han d'escriure en el mateix ordre que s'hagi seguit per a les preguntes d'A.

El programa no arriba a mostrar el contingut de B en cap moment: només l'utilitza per a comprovar que les respostes donades per l'usuari siguin correctes.

Si una casella admet més d'una resposta correcta cal indicar-ho separant totes les possibilitats per una barra vertical dins de la mateixa línia de text. Per exemple, la línia de text:

Bici|Bicicleta|Velo

... farà que el programa doni per bona qualsevol de les tres respostes. La barra vertical s'obté amb la combinació de tecles ALTGR+1.

Per avaluar les respostes el programa no té en compte si s'han escrit en majúscules o en minúscules. Els accents i els signes de puntuació si que s'han d'escriure correctament.

La majoria d'associacions de resposta escrita es poden plantejar també com a Activitats de text, que veurem en el mòdul 3.

Pantalla d'informació

Aquest tipus d'activitat no és ben bé una associació, tot i que per qüestions pràctiques s'ha inclòs en aquest grup. Serveixen per a mostrar una determinada informació que cal que l'usuari llegeixi, miri o escolti abans de continuar amb la resta d'activitats d'un paquet.

Per crear una pantalla d'informació només cal indicar un contingut per a la graella A i el format de files i columnes en què volem que aparegui. Si el contingut és un text el podem aprofitar per inserir contingut actiu en les caselles: aquesta és una tècnica que es pot utilitzar per a fer "menús" que portin cap a determinats paquets d'activitats. Per exemple, suposem que hem preparat tres paquets d'activitats sobre el cos humà anomenats "digestiu.pac", "circula.pac" i "locomoto.pac", i volem fer una pantalla que permeti a l'usuari elegir-ne un. Una possible manera de fer-ho seria creant una associació del tipus pantalla d'informació, donar-li un format de 3 files i 1 columna i assignar a la graella A un text amb el contingut:

Aparell digestiu{digestiu.pac}
Aparell circulatori{circula.pac}
Aparell locomotor{locomoto.pac}

El resultat serà que quan l'usuari faci clic damunt les caselles el programa posarà en marxa el paquet d'activitats corresponent.