Procés de creació de les activitats de text

Els passos a seguir per a crear una activitat de text serien aquests:

- Activar el menú Fitxers - Nova activitat - Activitat de text.

- Escollir un tipus d'activitat entre les sis opcions disponibles.

- Escriure el text de l'activitat, parant atenció a prémer Retorn només al final dels paràgrafs.

- Si cal inserir alguna casella, situar el cursor en la posició on es desitja fer-la aparèixer, fer clic al botó:
 

 
... i fixar les dimensions i el contingut que haurà de mostrar. Si més endavant cal modificar les característiques d'alguna casella n'hi ha prou amb fer un sol clic damunt seu.
Les caselles es comporten com un caràcter més dins del text: per esborrar-les podeu posar el cursor darrere seu i tocar la tecla Supr, o des de davant amb la tecla Retrocés.
Quan es fan moltes modificacions seguides a les caselles pot ser que es perdi el format del text que es mostra a la finestra d'edició. En aquest cas cliqueu al botó D'Acord i torneu a editar l'activitat amb CTRL+E.
Els colors i els tipus de lletra que es mostren dins de les caselles s'ajusten mitjançant el botó Fonts.

- Seleccionar el text que serà la primera incògnita. Per seleccionar blocs de text podeu fer servir alguna d'aquestes tècniques:

a) Posar el cursor a l'inici del bloc, prémer la tecla de majúscules i, sense deixar-la anar, fer avançar el cursor amb les tecles de desplaçament fins a tenir-lo tot marcat. Si a més de majúscules manteniu premuda també la tecla Control avançareu de paraula en paraula.

b) Fer clic amb el botó esquerre del ratolí a l'inici del bloc i, sense deixar-lo anar, arrossegar el punter fins al final.

- Un cop marcat el bloc que formarà la primera incògnita, fer clic al botó:
 

 
Si es tracta d'una activitat d'omplir forats apareixerà una finestra on podreu especificar el comportament i la resposta correcta a la incògnita, així com la possibilitat de mostrar una finestra d'ajuda. En els altres tipus notareu que canvia el color del text, indicant que el bloc ja s'ha convertit en incògnita.
Per revisar el comportament d'una incògnita en les activitats d'omplir forats poseu el cursor dintre seu (no cal que el torneu a marcar tot) i feu clic al mateix botó que heu fet servir per crear-la: apareixerà de nou la finestra de definició d'incògnites.
Hi ha dues maneres de fer que un bloc marcat com a incògnita deixi de ser-ho:

a) En les activitats d'omplir forats, esborreu el bloc i torneu a escriure'l.

b) En la resta de modalitats, situeu el cursor dins de la incògnita i torneu a clicar al botó que heu fet servir per crear-la.

  La manera més ràpida d'eliminar totes les incògnites d'un exercici és canviar de tipus (botons de la part superior de la finestra d'edició) i respondre afirmativament a l'advertiment que mostrarà el Clic.

- Continuar seleccionant text i creant les incògnites que siguin necessàries. Si en l'activitat intervenen diverses incògnites que tenen algun text comú podeu utilitzar el botó de creació automàtica d'incògnites:
 

 
Aquest botó permet generar un conjunt d'incògnites en una sola operació. Per exemple, amagar de cop totes les paraules que continguin una determinada lletra o totes les aparicions d'una determinada expressió en el text. Consulteu l'ajuda o el manual del Clic per a més informació sobre la generació automàtica d'incògnites.

- Ajustar el tipus de lletra i els colors mitjançant el botó Fonts. Allí podeu actuar damunt quatre zones diferents:

a) Per al cos del text hi ha tres combinacions de colors: la principal, la que s'utilitza amb les incògnites (text usuari i fons usuari) i la que el Clic fa servir per a marcar els errors quan realitza l'avaluació de l'exercici.

b) Per a les caselles es pot indicar també un tipus de lletra i una combinació de colors.

c) En les activitats d'omplir forats es pot seleccionar un estil específic per a les finestres d'ajuda que poden anar opcionalment associades a les incògnites.

d) Com en totes les activitats Clic, també hi ha una combinació per a la Caixa de missatges.

- Comprovar el funcionament de l'activitat i, si cal, ajustar les opcions d'avaluació mitjançant el botó:
 

 
En la pantalla d'opcions d'avaluació hi ha quatre grups de paràmetres que es poden ajustar:

a) La tolerància a determinades manques de coincidència entre la resposta correcta i la que escriu l'usuari: majúscules/minúscules, accents i caràcters especials, signes de puntuació, espais repetits...

b) El moment en que es realitza l'avaluació: immediatament després de cada resposta, en acabar l'activitat, obligant o no a resoldre cada incògnita abans de passar a la següent, etc.

c) Decidir si el programa ha d'analitzar les respostes lletra a lletra marcant on són els possibles errors, o si s'ha de limitar a indicar si cada una de les incògnites s'ha resolt bé o malament. En el primer cas fins i tot es poden ajustar els paràmetres que s'utilitzen en el procés de comparació de la resposta de l'usuari amb la correcta.

d) Activar o no l'aparició d'una pantalla inicial abans de començar a resoldre l'activitat, i el temps que aquesta ha d'estar visible. La pantalla inicial pot mostrar la solució de l'exercici (per exemple, ensenyar el text complet abans de procedir a barrejar els paràgrafs) o bé un altre document explicatiu.

- Ajustar en les opcions de l'activitat les dimensions de la finestra de text (graella A), els colors o gràfics de fons, els botons i comptadors que s'han de mostrar, etc.