1. Observa les imatges i completa el text que les segueix:
    La carena de la muntanya on hi ha més molsa i vegetació està orientada cap .
    Els cercles concèntrics d'una soca assenyalen com ha estat el creixament de l'arbre. La part de la soca on els cercles estan més junts indica . De tota manera cal comprovar-ho en altres soques properes.
    Les formigues tenen la sortida del seu niu orientat cap , perquè busquen l'escalfor. Per saber la direcció del forat es pot posar un pal.
    La part dels arbres on les branques han crescut més assenyala .
  2. Observa les imatges i completa el text que les segueix:
    La façana d'una casa pairal que tenen un rellotge de sol està orientada .
    L'absis d'una església romànica està orientat cap .
    Els mapes, si no diuen al contrari, la part superior sempre indica .
    El que trobem en algunes cases, a més d'informar-nos d'on bufa el vent, tenen una creu amb els quatre punts cardinals.
  3. L'astrolabi, el sextant i el GPS, són també aparells que serveixen per orientar-se. Fes una breu explicació de com funciona cadascun dels aparells.
    Per obtenir informació utilitza el buscador d'aquest web:

  4. A la nit també ens podem orientar amb la lluna.
    Completa els espais buits:
    Quan la lluna és plena  al capvespre la veiem i a la matinada .
    Quan la fase és decreixent té forma de i la part oberta assenyala .
    Quan es troba en fase creixent, té forma de i la part oberta assenyala .
  5. Com pot ser?
    Degut al moviment de rotació de la Terra cada dia surt el sol per l'est i es pon per l'oest. La lluna quan es veu també fa el mateix recorregut: al capvespre s'observa a l'est i a la matinada a l'oest.
    Si la Terra gira en sentit oest-est, com és que veiem fer el sol i la lluna un recorregut aparent en sentit contrari?
    Explica-ho.

  6. Escriu quins sistemes dels estudiats no havies dit a l'inici d'aquest quadern. I també escriu els que havies dit i no hem treballat.