|
|
A l'hora de definir Quaderns Virtuals, hem de referir-nos
a cadascuna de les paraules de què consta. Per una banda, Quadern
recorda el material tradicional on els alumnes fan els exercicis o activitats
d'aprenentatge. Per l'altra, Virtual porta a la plataforma que,
a través d'Internet, facilita un entorn no presencial.
Aquest projecte, desenvolupat a l'Àrea TIC del Departament d'Educació,
neix amb la voluntat de portar a la xarxa els procesos d'ensenyament,
aprenentatge i avaluació amb les TIC, aprofitant entorns nous i
estàndards que, de ben segur, aportaran possiblitats noves i modificacions
substancials de processos i recursos anteriors.
Les tasques que tradicionalment es portaven a terme a la llibreta o quadern
es veuran modificades amb aquest entorn. Així doncs, es parlarà
ara de recursos o projectes didàctics multimèdia, així
com de seguiment i avaluació de l'alumnat en línia.
El projecte QV inclou dos serveis: l'editor i el visualitzador.
Amb l'editor els educadors poden crear, de manera fàcil i intuïtiva,
quaderns constituïts per fulls amb informació i preguntes
de diferents tipus: selecció, ordenació, omplir espais,
arrossegar i zones sensibles.
Amb el visualitzador, els alumnes poden consultar el contingut proposat,
respondre les preguntes establertes, veure, si així ho estableix
el professor/a, la correcció automàtica del quadern; així
com interactuar asincrònicament amb el professorat gràcies
als quadres d'intervenció. Aquests quadres permeten la interacció
virtual alumnat-professorat durant el procés d'avaluació.
En aquest sentit, cal parlar d'avaluació com a instrument d'aprenentatge.
Quaderns Virtuals es basa en l'estàndard Question & Test Interoperability
(QTI) definit per IMS Global Learning Conortium. El model QTI descriu
un format XML per als materials d'avaluació, que permet l'intercanvi
i la compatibilitat entre diferents sistemes de gestió de materials
educatius.
El projecte QV s'integra dins la plataforma educativa educampus i, des
d'aquesta, permet la combinació amb projectes JClic i altres aplicacions,
com enllaços web, documents de processadors de textos, bases de
dades, fulls de càlcul, etc. El seguiment, per part del professorat,
del conjunt d'accions i resultats que obté l'alumnat, es veu potenciat
amb la plataforma educampus: us situeu dins el moment de seguiment de
treball dels alumnes i d'avaluació, d'entre el conjunt d'activitats
d'aprenentatge.
Els objectius del curs són:
- Conèixer l'entorn dels Quaderns Virtuals amb la tipologia de
preguntes que es poden dur a terme
- Adquirir les habilitats que permetin la creació de preguntes
i projectes curriculars amb QV
- Conèixer les possibilitats de combinació dels QV amb
altres entorns i aplicacions, com webs d'Internet, educampus, activitats
JClic...
- Reflexionar i valorar les possibilitats d'incorporació dels
Quaderns Virtuals a la tasca d'aprenentatge i educació per a
qualsevol àrea curricular i nivell educatiu.
|
| |
|
| |
Format
|
| |
|
| |
Per seguir aquest curs, podeu optar entre:
- Anar consultant en línia els diferents mòduls.
- Descarregar tot el curs en format HTML fent clic als disquets que
es troben a la portada. Un cop descarregats
tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe.
Després podreu visualitzar el curs a qualsevol navegador sense
necessitat d'estar connectats a Internet.
|
| |
|
| |
Estructura |
| |
|
|
|
La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes
en sis hores per a cada mòdul i divuit hores per a l'elaboració
del projecte. Els mòduls són:
- Mòdul introductori 1: Elements de disseny
- Mòdul introductori 2: Imatge digital
- Mòdul introductori 3: Tractament del so digital
- Mòdul 1: Introducció, interfície i estructura
d'un Quadern Virtual. Tipus de preguntes. El visualitzador i l'editor.
El full i la pregunta. El material addicional. Activitats de Selecció,
de text, d'imatges i diferents combinacions. Importació de fitxers
- Mòdul 2: Preguntes d'ordenació. Preguntes d'omplir espais.
Modificació de l'estructura full-preguntes d'un quadern
- Mòdul 3: Importació i exportació de Quaderns
Virtuals. Preguntes d'arrossegar. Preguntes de zones sensibles
- Mòdul 4: Publicació de Quaderns Virtuals. Entorn educampus:
propostes, activitats i seguiment. Creació de pàgines
web amb Quaderns Virtuals
|
| |
|
| |
Els tres primers mòduls (que són comuns a altres cursos de la SGTI) s'organitzen a partir d'un conjunt de pràctiques en les quals s'intercala l'explicació dels continguts.
Els quatre darrers mòduls tenen l'estructura següent:
- Un conjunt de pràctiques comentades pas a pas. Convé
fer-les en l'ordre que es proposa, ja que, sovint, en una pràctica
s'aprofiten coneixements i materials adquirits en les anteriors.
- Una proposta d'exercicis que haureu de fer i enviar al tutor o tutora
del curs.
Al final, haureu d'elaborar un projecte que caldrà
enviar també al tutor o tutora per superar una avaluació
positiva del curs.
Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i
unes destreses bàsiques en el domini d'algun dels entorns amb
què funcionen els Quaderns Virtuals: Windows, Linux, Solaris
o Mac OS X. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions
com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar
programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...
|
| |
És molt important disposar de coneixements i pràctica de
tractament de la imatge fixa digital, del so digital i de l'edició
de pàgines web. Per això, és important el domini
del programari de disseny assistit per ordinador, del programari d'edició
i tractament del so digital i del programari d'edició de pàgines
web.
|
| |
|
| |
Requeriments tècnics |
| |
|
| |
Els materials d'aquest curs s'han dissenyat per treballar-se amb les
eines de Quaderns Virtuals i poden ser visualitzats amb els navegadors
Firefox, Mozilla i Internet Explorer (versió 5 i superiors), amb
les opcions JavaScript i Cookies (galetes) activades (eines disponibles
al CD-ROM Materials de formació).
Les pràctiques es fan amb connexió permanent a Internet,
no hi ha un editor local. Per això, cal tenir molt ben resolt el
tema de connectivitat a Internet i el programari que agilitzi la visualització
d'aquest entorn; ens referim a l'anomenat Motor Java. Al primer mòdul,
es concreta les operacions per a la instal·lació i el condicionament
de l'ordinador local.
Addicionalment, algun dels exercicis que s'han de lliurar pot requerir l'ús d'un processador de text del tipus Open Office (també disponible
al CD-ROM Materials de formació) . |
|
|
A la pàgina dels Quaderns
Virtuals, podreu obtenir més informació sobre els requeriments
tècnics: http://clic.xtec.net/qv_web/ca/qv_req.htm . |
| |
|
| |
Icones i elements de navegació |
| |
|
| |
Les icones utilitzades són: |
| |
|
| |
|
|
Informació. Documentació
sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines. |
|
|
Pràctiques. Treball que l'alumnat
ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques
són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs. |
|
|
Atenció. Aquesta icona indica
suggeriments, idees i comentaris complementaris a la documentació
i a les pràctiques de cada mòdul. |
|
|
Imatges en moviment. Aquesta icona indica que
us trobeu davant una animació en format vídeo, pel·lícula
Flash...
|
| |
|
|
| |
Els elements de navegació són: |
| |
|
| |
|
|
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica. |
|
|
Indica la pràctica activa en la qual esteu treballant. |
|
|
Permet retornar al nivell anterior. |
|
|
Permet accedir als exercicis del mòdul activat. |
|
|
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada. |
|
|
Permet accedir a la guia del curs. |
|
|
Permet la descàrrega de xxx. |
|
|
Permet la impressió de xxxx. |
|
|
|
|
| |
Tutoria |
| |
|
| |
A cada participant se li assigna un
tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball
dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les
preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode,
pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar
el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment
personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis. |
| |
|
| |
Lliurament d'exercicis |
| |
|
| |
En les dates concretades per a cada
mòdul, els alumnes han de tenir fetes les pràctiques adients.
En algun cas, es tracta de lliurar un fitxer, comprimit en format zip, al
professor/a, però és més normal tenir les pràctiques
fetes a l'espai web que l'editor de Quaderns Virtuals assigna a cada alumne/a.
El professorat podrà veure el resultat a partir de la data concretada.
L'alumne/a comunicarà, a través de la Tutoria
d'educampus, que ja ha fet la pràctica o exercici de cada mòdul. |
| |
|
| |
Projecte |
| |
|
| |
Els alumnes hauran de fer un Quadern Virtual complert, que contingui
una pregunta de cada tipus treballada al llarg del curs.
El quadern girarà al voltant d'un tema curricular d'algun dels
aspectes d'alguna de les àrees d'ensenyament. Caldrà especificar
aquests detalls, així com una explicació detallada dels
objectius, continguts, activitats que duran a terme els alumnes. Caldrà
especificar quina millora o peculiaritat aporta el Quadern Virtual desenvolupat
en el procés d'aprenentatge escolar.
|
| |
|
| |
Calendari |
| |
|
| |
Vegeu el calendari
de l'activitat. |
| |
|
| |
|
 |
| |
|
| |
|