Enrera
Guia
Quaderns Virtuals: aprenentatge i avaluació en xarxa
 
 

A l'hora de definir Quaderns Virtuals, hem de referir-nos a cadascuna de les paraules de què consta. Per una banda, Quadern recorda el material tradicional on els alumnes fan els exercicis o activitats d'aprenentatge. Per l'altra, Virtual porta a la plataforma que, a través d'Internet, facilita un entorn no presencial.
Aquest projecte, desenvolupat a l'Àrea TIC del Departament d'Educació, neix amb la voluntat de portar a la xarxa els procesos d'ensenyament, aprenentatge i avaluació amb les TIC, aprofitant entorns nous i estàndards que, de ben segur, aportaran possiblitats noves i modificacions substancials de processos i recursos anteriors.

Les tasques que tradicionalment es portaven a terme a la llibreta o quadern es veuran modificades amb aquest entorn. Així doncs, es parlarà ara de recursos o projectes didàctics multimèdia, així com de seguiment i avaluació de l'alumnat en línia.

El projecte QV inclou dos serveis: l'editor i el visualitzador.
Amb l'editor els educadors poden crear, de manera fàcil i intuïtiva, quaderns constituïts per fulls amb informació i preguntes de diferents tipus: selecció, ordenació, omplir espais, arrossegar i zones sensibles.
Amb el visualitzador, els alumnes poden consultar el contingut proposat, respondre les preguntes establertes, veure, si així ho estableix el professor/a, la correcció automàtica del quadern; així com interactuar asincrònicament amb el professorat gràcies als quadres d'intervenció. Aquests quadres permeten la interacció virtual alumnat-professorat durant el procés d'avaluació. En aquest sentit, cal parlar d'avaluació com a instrument d'aprenentatge.

Quaderns Virtuals es basa en l'estàndard Question & Test Interoperability (QTI) definit per IMS Global Learning Conortium. El model QTI descriu un format XML per als materials d'avaluació, que permet l'intercanvi i la compatibilitat entre diferents sistemes de gestió de materials educatius.

El projecte QV s'integra dins la plataforma educativa educampus i, des d'aquesta, permet la combinació amb projectes JClic i altres aplicacions, com enllaços web, documents de processadors de textos, bases de dades, fulls de càlcul, etc. El seguiment, per part del professorat, del conjunt d'accions i resultats que obté l'alumnat, es veu potenciat amb la plataforma educampus: us situeu dins el moment de seguiment de treball dels alumnes i d'avaluació, d'entre el conjunt d'activitats d'aprenentatge.

Els objectius del curs són:

  • Conèixer l'entorn dels Quaderns Virtuals amb la tipologia de preguntes que es poden dur a terme
  • Adquirir les habilitats que permetin la creació de preguntes i projectes curriculars amb QV
  • Conèixer les possibilitats de combinació dels QV amb altres entorns i aplicacions, com webs d'Internet, educampus, activitats JClic...
  • Reflexionar i valorar les possibilitats d'incorporació dels Quaderns Virtuals a la tasca d'aprenentatge i educació per a qualsevol àrea curricular i nivell educatiu.
   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs, podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant nomdelfitxer.exe. Després podreu visualitzar el curs a qualsevol navegador sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes en sis hores per a cada mòdul i divuit hores per a l'elaboració del projecte. Els mòduls són:

  • Mòdul introductori 1: Elements de disseny
  • Mòdul introductori 2: Imatge digital
  • Mòdul introductori 3: Tractament del so digital
  • Mòdul 1: Introducció, interfície i estructura d'un Quadern Virtual. Tipus de preguntes. El visualitzador i l'editor. El full i la pregunta. El material addicional. Activitats de Selecció, de text, d'imatges i diferents combinacions. Importació de fitxers
  • Mòdul 2: Preguntes d'ordenació. Preguntes d'omplir espais. Modificació de l'estructura full-preguntes d'un quadern
  • Mòdul 3: Importació i exportació de Quaderns Virtuals. Preguntes d'arrossegar. Preguntes de zones sensibles
  • Mòdul 4: Publicació de Quaderns Virtuals. Entorn educampus: propostes, activitats i seguiment. Creació de pàgines web amb Quaderns Virtuals
 

 

 

Els tres primers mòduls (que són comuns a altres cursos de la SGTI) s'organitzen a partir d'un conjunt de pràctiques en les quals s'intercala l'explicació dels continguts.

Els quatre darrers mòduls tenen l'estructura següent:

  • Un conjunt de pràctiques comentades pas a pas. Convé fer-les en l'ordre que es proposa, ja que, sovint, en una pràctica s'aprofiten coneixements i materials adquirits en les anteriors.
  • Una proposta d'exercicis que haureu de fer i enviar al tutor o tutora del curs.

Al final, haureu d'elaborar un projecte que caldrà enviar també al tutor o tutora per superar una avaluació positiva del curs.

Per fer aquest curs es requereixen uns coneixements i unes destreses bàsiques en el domini d'algun dels entorns amb què funcionen els Quaderns Virtuals: Windows, Linux, Solaris o Mac OS X. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic...

 


És molt important disposar de coneixements i pràctica de tractament de la imatge fixa digital, del so digital i de l'edició de pàgines web. Per això, és important el domini del programari de disseny assistit per ordinador, del programari d'edició i tractament del so digital i del programari d'edició de pàgines web.

 

 

  Requeriments tècnics
   
 

Els materials d'aquest curs s'han dissenyat per treballar-se amb les eines de Quaderns Virtuals i poden ser visualitzats amb els navegadors Firefox, Mozilla i Internet Explorer (versió 5 i superiors), amb les opcions JavaScript i Cookies (galetes) activades (eines disponibles al CD-ROM Materials de formació).

Les pràctiques es fan amb connexió permanent a Internet, no hi ha un editor local. Per això, cal tenir molt ben resolt el tema de connectivitat a Internet i el programari que agilitzi la visualització d'aquest entorn; ens referim a l'anomenat Motor Java. Al primer mòdul, es concreta les operacions per a la instal·lació i el condicionament de l'ordinador local.

Addicionalment, algun dels exercicis que s'han de lliurar pot requerir l'ús d'un processador de text del tipus Open Office (també disponible al CD-ROM Materials de formació) .

A la pàgina dels Quaderns Virtuals, podreu obtenir més informació sobre els requeriments tècnics: http://clic.xtec.net/qv_web/ca/qv_req.htm .
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, idees i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Flash/ Vídeo...

Imatges en moviment. Aquesta icona indica que us trobeu davant una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Indica la pràctica activa en la qual esteu treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega de xxx.
Impressió
Permet la impressió de xxxx.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i les preguntes que calgui per correu electrònic. Per aquest mètode, pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant basant-se en els exercicis.
   
  Lliurament d'exercicis
   
  En les dates concretades per a cada mòdul, els alumnes han de tenir fetes les pràctiques adients. En algun cas, es tracta de lliurar un fitxer, comprimit en format zip, al professor/a, però és més normal tenir les pràctiques fetes a l'espai web que l'editor de Quaderns Virtuals assigna a cada alumne/a. El professorat podrà veure el resultat a partir de la data concretada. L'alumne/a comunicarà, a través de la Tutoria d'educampus, que ja ha fet la pràctica o exercici de cada mòdul.
   
  Projecte
   
 

Els alumnes hauran de fer un Quadern Virtual complert, que contingui una pregunta de cada tipus treballada al llarg del curs.
El quadern girarà al voltant d'un tema curricular d'algun dels aspectes d'alguna de les àrees d'ensenyament. Caldrà especificar aquests detalls, així com una explicació detallada dels objectius, continguts, activitats que duran a terme els alumnes. Caldrà especificar quina millora o peculiaritat aporta el Quadern Virtual desenvolupat en el procés d'aprenentatge escolar.

   
  Calendari
   
  Vegeu el calendari de l'activitat.
   
 
Amunt