Organització dels fitxers

El Clic 3.0 és un programa de 16 bits desenvolupat per a l'entorn operatiu Windows 3.1. Això significa que és incapaç de treballar amb fitxers i carpetes que tinguin més de vuit caràcters en el seu nom, o més de tres en l'extensió. Tots els "noms llargs" suportats pel Windows 95 i posteriors es manifesten al Clic en la seva versió abreujada de 8 caràcters més 3 d'extensió. Per exemple, si amb el Paint del Windows 95/98 feu un dibuix i l'enregistreu amb el nom "Mapa de la lluna" el Clic i totes les aplicacions de 16 bits ho veuran com a MAPADE~1.BMP Cal anar en compte, doncs, amb els noms que es donen als fitxers que després vulgueu utilitzar: procureu limitar-los sempre a un màxim de 8 lletres sense espais, accents ni signes "estranys". En l'exemple que comentem potser hauria estat millor anomenar el fitxer MAPLLUNA.BMP

En principi es recomana que tots els fitxers que intervenen en una activitat o en un paquet es trobin dins de la mateixa carpeta. Tot i que es poden fer crides relatives a altres carpetes, l'aplicació resultarà més sòlida i transportable si seguiu aquest consell.

En el moment de crear les activitats Clic s'acostuma a treballar amb bastants fitxers alhora. Imagineu que voleu fer una associació entre sis noms d'escriptors/es i les seves fotografies. Primer haureu de preparar la "matèria primera" de l'activitat: buscar les fotografies, escanejar-les, baixar-les d'Internet o copiar-les d'algun CD-ROM. Tindreu sis fitxers en format BMP o GIF, que haureu de copiar en una mateixa carpeta. Després caldrà preparar dos fitxers de text: un amb els noms dels personatges i un altre amb les referències a les fotografies (amb la tècnica d'escriure el nom del BMP o el GIF entre claus). Finalment haureu de crear l'activitat Clic i definir els colors, tipus de lletra, mida de les caselles i altres elements gràfics: tot això s'enregistrarà en un fitxer ASS, que és el que reconeixerà el Clic. En total es necessitaran 9 fitxers diferents per a crear aquesta activitat: 6 fotografies, 2 fitxers de text i un fitxer ASS. Resulta, doncs, molt important organitzar correctament la informació. Si tot aquest material s'emmagatzema en una mateixa carpeta després serà molt més fàcil fer modificacions, copiar-ho a disquets, passar-ho per Internet, etc.

Quan hagueu acabat de crear un paquet d'activitats podeu utilitzar el programa ClicPac (que s'explica en el mòdul 4) per a compactar els diferents fitxers en un de sol. Això facilitarà que es pugui transportar l'aplicació a altres ordinadors, i impedirà que pugui ser modificada accidentalment. El ClicPac també ens ajudarà a "fer neteja" esborrant els fitxers que ja no es necessitin.