Enrera
Mòdul 1
Quaderns Virtuals: aprenentatge i avaluació en xarxa
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el significat, la composició i els elements d'un Quadern Virtual.
La interfície d'usuari per a alumnes, el visualitzador, és un altre dels objectius d'aquesta pràctica, així com la familiarització amb els diferents tipus d'activitats.
També es repassarà els requeriments tècnics i de programari que cal disposar per al bon funcionament d'aquest entorn.

   
Quaderns Virtuals, què són?: estructura i exemples
   
Informació Què és i com és un Quadern Virtual?
   

Podem definir Quadern com un conjunt de fulls que contenen unes preguntes o activitats. L'àmbit Virtual fa referència a l'absència de presència directa i la interacció a distància a través d'Internet.
El Quadern Virtual és creat pel professor/a, amb l'aplicació de l'editor, i les activitats les fa l'alumne/a, com a usuari/ària, des del visualitzador.
En qualsevol cas, cal identificar els elements principals: títol del Quadern, els fulls i les preguntes.

 

L'aspecte general o interfície que presenta QV pot ser diferent segons l'aparença o pell triada per l'autor/a. Actualment, Quaderns Virtuals disposa de tres aparences:

  • Estàndard. Aparença per defecte.

    aparença estàndard


  • Infantil. Aparença per a quaderns de primària, amb un disseny més visual.

    aparença infantil


  • Formal. Aparença més seriosa.

    aparença formal

Segons el nivell de cada alumne/a i les necessitats de cada Quadern, es podrà fer servir qualsevol d'aquestes aparences.

   
Pràctica

En aquesta primera pràctica es proposa visualitzar diferents Quaderns de la biblioteca amb les diferents aparences o pells de Quaderns Virtuals.
Trobareu més informació i exemples a la web de Quaderns Virtuals.

 
Web de Quaderns Virtuals
 

 

La proposta per aquesta pràctica consisteix a visitar aquesta web i visualitzar els fulls i preguntes d'algunes de les activitats de la biblioteca. També heu d'identificar els diferents elements que constitueixen aquests fulls i preguntes: textos, imatges digitals fixes, vídeos, animacions del tipus Flash i sons.
Sobretot, el que s'espera és que us familiaritzeu amb QV i enteneu què es pot fer i per a què pot servir.

   
  Activitat de la biblioteca de Quaderns Virtuals
 
Activitat de la biblioteca de Quaderns Virtuals
   
Pràctica Els elements principals de QV
Una vegada heu triat un Quadern Virtual, la primera pantalla que vegeu us dóna la informació següent:
 
Visualització del Quadern Virtual
 
Primera imatge d'un Quadern Virtual, en aquest cas," Nombres i hores"
   
  La línia del logotip logo de Quaderns Virtuals informa del nom del Quadern, en aquest cas, "Nombres i hores"; també proporciona més informació il·lustrativa del contingut del Quadern.
A la part central es troba:
  • La Puntuació total del Quadern, segons els resultats que hagi obtingut l'alumne/a en cas d'haver fet algun full. En l'editor es pot determinar la quantia d'aquest apartat per a cada pregunta.
  • La Data assignació fa referència a la data en què s'assigna el QV als alumnes, de manera que, a partir d'aquesta data, pot començar l'elaboració dels diferents fulls. A través de l'entorn educampus, es pot introduir i modificar aquesta data.
  • La columna dels Fulls informa del nombre, el nom i l'ordre de realització dels fulls que conté aquest quadern: 8, en aquest cas.
  • De cada full s'informa de l'Estat (Iniciat, Lliurat i/o Corregit), nombre de Lliuraments i de la Puntuació. Aquestes dades només apareixeran quan el Quadern funcioni des de l'entorn educampus.
Clicant al nom d'un full, "Aprèn fins el 39", per exemple, podeu començar a executar per ordre els fulls del Quadern. També podeu clicar sobre el nom d'un full qualsevol per fer només aquest i avançar o retrocedir.
   
  Fer les preguntes que contenen els fulls d'un Quadern...


Dues preguntes del primer full del quadern
 
Primera pregunta i part de la segona del primer full, dels vuits, de què consta el Quadern anomenat "Nombres i hores"
   
 

En el full corresponent a la imatge anterior, podeu observar que hi ha diverses preguntes o activitats. La primera pregunta o activitat té per enunciat: "Arrossega els números al costat del seu nom", i consisteix a clicar en un número de la columna de la dreta i arrossegar-lo amb el ratolí fins a la casella corresponent de la part central de la pàgina.
La segona pregunta d'aquest primer full, "Escolta els àudios i escriu al costat els números", consisteix a clicar al Play de la consola d'àudio, escoltar el número pronunciat i escriure el número corresponent a la casella en blanc.

   
Pràctica
Segons el procediment anterior, es proposa visitar i executar diferents exemples de preguntes de Quaderns Virtuals identificant:
  • Nom o títol del Quadern
  • Títol o nom dels fulls
  • Nombre, nom i tipus de preguntes
  • Tipus d'elements que es fan servir o que es relacionen: textos, imatges, sons, vídeos, animacions, WebQuests, URL o pàgines webs...
Trobareu els exemples a la biblioteca de Quaderns Virtuals.
 
Atenció !

La informació general i inicial de Quaderns Virtuals la podreu trobar a:

Per garantir un bon funcionament de les diferents tipologies d'activitats de QV al vostre ordinador, és imprescindible respectar els requeriments de maquinari i de programari. Consulteu la pàgina:

També trobareu més informació sobre el motor Java a:


Més informació sobre el llenguatge i estàndard en el qual es basa QV: IMS QTI (Question&Test Interoperability):

   
   
 
Amunt