Enrera
Mòdul 4
Quaderns Virtuals: aprenentatge i avaluació en xarxa
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 

Ara que ja heu vist, a la pràctica anterior, com publicar un Quadern mitjançant una pàgina web dedicarem la resta de pràctiques d'aquest mòdul a conèixer les possibiltats d'integrar Quaderns Virtuals a les plataformes educatives Moodle, educampus i la intranet de centre.

   
  Avantatges de la publicació d'un Quadern a una plataforma educativa
Informació

S'entén per plataforma educativa un entorn virtual dinàmic o un espai de comunicació a Internet, on té lloc l'ensenyament i l’aprenentatge. Alguns exemples de plataformes són: educampus, la intranet de centre, Moodle i Claroline.

Actualment, Quaderns Virtuals és un servei totalment integrat a les plataformes educampus, Moodle i la intranet de centre: el professorat pot assignar Quaderns als alumnes donats d'alta a qualsevol d'aquestes plataformes. Per a cada Quadern, el professor/a pot determinar un conjunt de paràmetres, com ara, l'aparença, el nombre màxim de lliuraments o si està permesa la correcció automàtica.


 
 
Plataformes educatives amb Quaderns Virtuals: educampus, Moodle i Intraweb
 

 

L'alumnat, un cop identificat dins el sistema, trobarà els enllaços de les activitats que tingui
assignades. Des de la pantalla inicial de cada Quadern, alumnes i professors podran accedir als diferents fulls, veure l’estat del Quadern (iniciat, lliurat o corregit), comprovar els lliuraments realitzats i consultar la puntuació. El nombre de fulls i els títols els determinarà l’autor/a del Quadern mitjançant l’editor. L'aparença o entorn visual, el límit de lliuraments, l’activació de correcció automàtica i el fet de permetre anotacions per a cada pregunta són opcions molt interessants des del punt de vista pedagògic. Aquestes opcions seran establertes pel professor/a un cop assigni els Quaderns al seu grup classe a través d'alguna de les plataformes educatives anteriors.

 

 
 
Pantalla inicial d’un Quadern amb l’aparença estàndard
 

La correcció automàtica permet l’autoavaluació, d'aquesta manera, l'alumnat pot fer Quaderns individualment i des de casa com a feina de reforç. L’alumnat podrà comprovar si les seves respostes són correctes o no mitjançant una retroacció (feedback) immediata dels seus resultats.
Sovint, poden passar dies des que s’encomanen les activitats tradicionals als alumnes fins que reben les correccions i els comentaris dels docents. Amb l’opció de correcció automàtica dels Quaderns, a més de l’atractiu de l’entorn multimèdia, conèixer els resultats al moment els reforçarà l’aprenentatge.
Tanmateix, els Quaderns poden ser un recurs didàctic per fer servir a les aules, amb correcció automàtica o diferida, per treballar en grup o individualment. El professorat serà l’agent educatiu que decidirà l’ús segons les finalitats i els objectius educatius de les sessions atenent a les particularitats del seu alumnat.

L’altra opció, permetre anotacions per a cadascuna de les activitats, és possible gràcies als quadres d’intervenció, que permeten la interacció educativa alumnat – professorat. Aquest recurs de comunicació asincrònica, que pot aparèixer a cada activitat si el docent així ho estableix, possibilita que l’alumnat pugui fer arribar al seu professor/a, els dubtes i els comentaris que li sorgeixin durant l'elaboració del Quadern. El professorat té, amb aquest recurs, una eina per poder interactuar amb l'alumnat i fer un seguiment individualitzat de l’aprenentatge.

 
Quadre d'intervenció
 
Quadre d’intervenció d’una pregunta
 

Els Quaderns es poden fer en una única sessió o es poden treballar en dies successius, ja que les respostes de l'alumnat, així com les comunicacions generades amb els quadres d'intervenció, es guarden al servidor de Quaderns Virtuals. D'aquesta manera, el professor/a pot consultar en qualsevol moment l'estat dels Quaderns per fer un seguiment individualitzat dels seus alumnes i poder-ne avaluar adequadament l'aprenentatge.

 

 

 

  Accés des de diferents plataformes educatives
Informació

Un dels objectius d'aquesta pràctica és oferir una visió general de l'accés a un Quadern des de diferents plataformes educatives, però sense entrar en detall dels passos que s'han de seguir per donar-lo d'alta a la plataforma. Això serà el que veureu a les pròximes pràctiques, on es tracten individualment cadascuna d'aquestes plataformes i s'explica com afegir Quaderns i fer-ne el seguiment.

 

  educampus
 

Educampus és la plataforma educativa del Departament d'Educació i Universitats. La seva unitat de treball són les activitats. Una activitat pot estar formada per diferents materials, com ara: fitxers, enllaços o Quaderns Virtuals. Per tant, abans d'accedir a un Quadern, heu d'accedir a l'activitat que el conté. Per fer-ho, primer heu d'entrar a educampus amb el vostre identificador de la XTEC i la vostra contrasenya. Una vegada hagueu entrat, us apareixerà la llista d'activitats que teniu donades d'alta o assignades en aquest entorn virtual.

 

  Activitats d'un alumne a Educampus
  Llista d'activitats d'un alumne/a a educampus
  Per accedir al Quadern, cal que cliqueu sobre l'activitat i seleccioneu el Quadern mitjançant el menú de l'esquerra.
 

  Fitxa de l'activitat que permet accedir al Quadern
   
  Intranet de centre
 

El projecte Intraweb és un gestor de continguts basat en PostNuke que proporciona mecanismes de comunicació als centres, a la vegada que aporta solucions a problemes quotidians de la vida escolar. A més, dota el professorat de recursos per a l'ensenyament de les TIC i ajuda, d'aquesta manera, l'alumnat a assolir les competències bàsiques en aquest àmbit. Un d'aquests recursos és el mòdul que permet integrar-la amb Quaderns Virtuals.

Un cop hagueu entrat a la intranet de Quaderns Virtuals amb el vostre identificador de la XTEC i la vostra contrasenya podreu accedir als Quaderns que tingueu assignats des del bloc Quaderns Virtuals i també des del bloc Menú / Quaderns Virtuals.

 

  Accés als Quaderns des del bloc Quaderns Virtuals (1) o des del bloc Menú (2) de la intranet de centre
 

En el bloc de Quaderns Virtuals, apareix la relació de Quaderns que heu assignat, així com els Quaderns que us han estat assignats. Com podeu veure a la imatge anterior, la llista de Quaderns que us han assignat està precedida del títol Els meus Quaderns. En fer clic sobre el nom d'un Quadern, accedireu a les activitats d'aquest Quadern. En canvi, si feu clic a l'enllaç anomenat Detalls, accediu a la informació de la llista de Quaderns que teniu assignats.

 

 
Fitxa d'un Quadern que té assignat un usuari/ària
   
 

Per a cadascun dels Quaderns als quals té accés una persona, es genera una fitxa amb informació sobre el Quadern. Per accedir a les activitats, cal fer clic a l'enllaç Fes clic aquí per accedir al Quadern. Cadascuna de les assignacions s'acompanya d'un text explicatiu que ha escrit la persona que ha fet l'assignació del Quaderns.

   
  Moodle
 

Moodle és un entorn virtual dinàmic de codi lliure que permet l'ensenyament i l'aprenentatge. Està traduït a més de disset llengües i és molt fàcil d'usar, de gestionar i d'administrar.

La unitat de treball de Moodle són els cursos, que, alhora, poden estar formats per recursos (pàgines web, documents...) i activitats, com per exemple: fòrums, wikis o Quaderns Virtuals. Per tant, per poder veure correctament el Quadern Virtual, primer s'ha d'accedir al curs que el conté.

Podeu accedir al Moodle de Quaderns Virtuals fent servir, de nou, el vostre identificador de la XTEC i la vostra contrasenya. Tingueu en compte que el primer cop que entreu haureu d'emplenar una formulari amb les vostres dades personals.

Un cop dins, us heu d'inscriure al curs Moodle i Quaderns Virtuals i ja podreu accedir al/s quadern/s que contingui.

 

  Quadern Virtual a un curs de Moodle
   
   
Pràctica

En aquesta pràctica, se us proposa accedir a diferents plataformes que permeten integrar Quaderns Virtuals.

 

Segons les explicacions prèvies d'aquesta pràctica, heu d'accedir a les plataformes següents i fer el Quadern que us trobareu assignat:

  • educampus. Per accedir-hi, us heu d'identificar a: http://www.edu365.com/educampus. Per fer-ho, heu d'escriure el vostre nom d'usuari/ària de la XTEC, sense @xtec.net a la casella corresponent i en minúscules, i la vostra contrasenya.
  • Intranet de centre. Cal que accediu a: http://phobos.xtec.cat/qv/intranet. Us heu d'identificar amb el nom d'usuari/ària de la XTEC, sense @xtec.net, i la vostra contrasenya.
  • Moodle. Heu d'accedir a http://phobos.xtec.cat/qv/moodle amb el nom d'usuari/ària de la XTEC, sense @xtec.net, i la vostra contrasenya.
   
 
*** Aquesta activitat formarà part dels exercicis del mòdul que s'ha de lliurar.
Trobareu més informació i detall d'aquesta proposta d'activitat a l'apartat d'exercicis finals d'aquest mòdul 4.
   
Atenció !

Amb l'objectiu d'encabir correctament el treball des de qualsevol plataforma educativa respecte del procés de creació d'un Quadern Virtual, se us recomana consultar la informació corresponent a l'apartat de Funcionament Cicle Complert, de l'espai web de Quaderns Virtuals.

  http://clic.xtec.net/qv_web/ca/qv_caract.htm#funcionament
   
 
Amunt