Enrera
Mòdul 4
Quaderns Virtuals: aprenentatge i avaluació en xarxa
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 

En aquesta pràctica, veureu com integrar Quaderns Virtuals a Moodle. Per dur-la a terme és recomanable tenir uns coneixements mínims sobre Moodle i, si és possible, tenir-ne accés a un (el del centre, un propi que tingueu instal·lat al vostre espai de phobos...). Si no en teniu cap d'instal·lat però voleu fer aquesta pràctica, poseu-vos en contacte amb el vostre tutor/a, que us donarà accés com a professor/a al mQVdle, és a dir, el Moodle de Quaderns Virtuals que heu vist abans.

   
  Moodle
Informació

Moodle és l’acrònim de Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, és a dir, entorn modular dinàmic d’aprenentatge orientat a objectes. Es tracta d’un entorn:

  • Virtual ja que és un espai de comunicació a Internet on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge.
  • Dinàmic perquè s’actualitza immediatament a cada intervenció nova dels participants. És utilitzat per un gran nombre d'usuaris, que creix dia a dia, i està traduït a setanta llengües, entre elles, el català.
  • Modular perquè s’hi poden afegir funcionalitats noves, o mòduls d’activitats, que encaixen perfectament amb les presents.
  • Orientat a objectes, per la forma en què s’ha programat.

A la pràctica 2, heu vist els beneficis que aporta Moodle als estudiants: els ofereix un entorn privat i personal on han d'identificar-se per entrar, i que, un cop dins, els facilita la localització i l'accés als cursos als quals estan inscrits. Quan un estudiant entra en un curs, troba una estructura clara, entenedora i molt navegable, amb activitats programades seguint el calendari proposat pel professorat i amb recursos interns, com ara textos i imatges, o recursos externs, com llocs web per visitar. També hi ha les diferents vies de comunicació per mantenir el contacte amb el professorat i amb la resta de companys i companyes: fòrums de discussió en grup, missatgeria interna i retroacció del professorat a tots els treballs i activitats que faci.

Però Moodle no només és profitós per als estudiants, també ofereix beneficis al professorat, que no necessita tenir cap mena de coneixement tècnic ni de programació per accedir-hi. De nou, un cop identificat, el professorat es troba amb una interfície visual molt agradable i amigable des de la qual pot crear fàcilment activitats didàctiques motivadores, tant individuals com grupals, i pot afegir-hi recursos de tota mena. A més, fer el seguiment i l’avaluació dels estudiants i de l’efectivitat de les activitats és una tasca molt senzilla i que es pot personalitzar.

 

Edició d'un curs: creació d'activitats de Quaderns Virtuals

Moodle crea espais d’ensenyament i aprenentatge anomenats cursos, que es poden configurar de moltes maneres perquè responguin plenament a les vostres necessitats educatives. Hi ha tres tipus diferents de cursos: els que tenen estructura setmanal, els que estan estructurats per temes i els de tipus social.

Per incorporar un o més Quaderns a un curs cal:

  • Activar l'edició del curs clicant al botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
  • Escollir el punt on voleu inserir el Quadern: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  • Anar a la llista Afegeix una activitat, desplegar-la i seleccionar Quadern Virtual. Si no apareix aquesta categoria a la llista, heu d'instal·lar el mòdul de Quaderns Virtuals per a Moodle, que es pot descarregar del portal de projectes de lafarga.cat.
 
 
Llista per afegir una activitat de tipus Quadern Virtual
 
  • Omplir el formulari d'edició i configuració del Quadern Virtual:
 
 
Llista per afegir una activitat de tipus Quadern Virtual
 
    • Nom: nom de l'activitat (per exemple, pot coincidir amb el títol del Quadern).
    • Descripció: enunciat amb informació sobre l'activitat per fer.
    • Enllaç del Quadern: adreça del fitxer XML que conté el Quadern. Es pot obtenir més informació sobre com obtenir aquesta adreça clicant sobre l'ajuda ().
    • Aparença: entorn visual amb què es mostrarà el Quadern. Clicant al botó Visualització prèvia, que apareix a la part inferior esquerra de la pantalla, es pot consultar l'aspecte del format triat.
    • Nombre màxim de lliuraments: nombre màxim de vegades que un alumne/a pot fer de cada Quadern.
    • Mostra correcció: indica si s'ha de mostrar als alumnes la correcció de les respostes a mesura que vagin lliurant els fulls.
    • Mostra intervencions: indica si han d'aparèixer els quadres d'intervenció que permeten establir una comunicació asíncrona entre el professorat i els seus alumnes.
    • Finestra: per defecte l'activitat s'obre en una fitxa on es mostra la descripció i el Quadern, però es pot configurar perquè s'obri directament en una finestra nova (sense haver de visualitzar aquesta fitxa).
  • Clicar al botó Desa els canvis per crear el Quadern un cop estiguin configurats els paràmetres anteriors.

 

Seguiment dels Quaderns

Un dels principals avantatges de fer servir Quaderns Virtuals amb Moodle és que el professorat coneix l'estat de cadascun dels Quaderns que tenen assignats els alumnes que estan inscrits a un curs. Per accedir a aquesta informació, s'ha de seleccionar el Quadern mitjançant el menú Activitats / Quaderns Virtuals de l'esquerra, o bé clicant directament sobre el Quadern a la fitxa del curs.

 
 
Accés al Quadern Virtual dels alumnes que estan inscrits a un curs
 

Des de la pantalla de consulta del Quadern Virtual, el professor/a pot, per una banda, accedir al Quadern de cada alumne/a i, per una altra, conèixer l'estat, la puntuació i el nombre de lliuraments de tots els Quaderns dels alumnes inscrits al curs.

 

 

  Desenvolupament de la pràctica
Pràctica

En aquesta pràctica, se us proposa crear un curs a la plataforma educativa Moodle que contingui, com a mínim, una activitat del tipus Quaderns Virtuals.

 

Segons les explicacions d'aquesta pràctica, heu d'accedir al Moodle i assignar, com a mínim, un Quadern:

  • Creeu o editeu el curs al qual voleu afegir el Quadern.
  • Al punt on voleu inserir el Quadern, seleccioneu Quadern Virtual de la llista desplegable Afegeix una activitat.
  • Ompliu els paràmetres de configuració del Quadern. Podeu provar diferents combinacions per acabar d'entendre cadascun d'aquests paràmetres.
  • Accediu al Quadern per veure la llista d'usuaris que estan inscrits al curs i comproveu si han fet les activitats. En aquest cas, verifiqueu-ne els resultats.
   
Atenció !

La XTEC compta amb un espai Moodle que ofereix diferents cursos que serveixen com a punt de trobada perquè totes aquelles persones que comencen amb Moodle es puguin trobar i intercanviar materials, pensaments i sentiments al voltant d'aquesta eina tan potent.

A més, dins el Pla de Formació Permanent del Professorat del Departament d'Educació i Universitats, hi ha el curs D136 Entorns virtuals d'aprenentatge: Moodle. És recomanable revisar-ne el material per ampliar els coneixements de la plataforma educativa Moodle i per aprendre a instal·lar el mòdul de Quaderns Virtuals.

   
 
Amunt