Enrera
Mòdul 4
Creació d'activitats educatives amb JClic
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
   
Exercicis
Exercicis
 
 

Text: omplir forats (I)

   
En aquesta pràctica creareu una activitat d'omplir forats en una de les seves modalitats, la de deixar un espai buit que cal omplir. Les dues altres modalitats les fareu a la pràctica 2.
   
Pràctica

Obriu el JClic Autor. Aneu a Fitxers | Nou projecte. Doneu el nom de modul4. La resta dels espais de la finestra s'omplen automàticament amb el nom que heu posat al projecte. Accepteu.

A la pestanya Projecte, canvieu el títol i afegiu la descripció:

Seleccioneu a Interfície d'usuari la pell @blue.xml. Totes les activitats tindran aquest contorn.

Passeu per la pestanya Mediateca. Ara és buida i, en aquesta pràctica, no hi posareu cap objecte multimèdia.

A Activitats, creeu-ne una de nova amb . Escolliu el tipus Text: omplir forats. Poseu de nom Omplir forats en blanc.

Des de Text, copieu el següent text (l'autor i l'adreça web no l'heu de copiar). Ho podeu fer teclejant tot l'escrit, o bé seleccionant el text (si feu la lectura d'aquesta pràctica des de la pantalla tot tenint el JClic obert) i fent la combinació de tecles: Control + C des de la pràctica i Control + V al cos de text del JClic Autor.

NOCTURN A LES TERRES DE L'EBRE

I el silenci s'havia fet sobre la vall. El copejar monòton d'un carro en les roderes s'anà perdent pels camins fangosos que l'ombra acariciava... Al lluny passà un pastor menant un ramat cap a la cleda... Més enllà, dintre de les prades, se sentia l'esquellot del mans que tornava amb la vacada...

Els ànecs salvatges volaven arran de la lluïssor de les llacunes immòbils com un mirall i s'arraulien al si de les jonqueres. El far de Buda alçava el punt rutilant sobre la plana, mostrant-lo adés a la mar, adés a la muntanya. I tota la nit seguia el mateix joc infatigable...

Sebastià Juan Arbó (1902-1984)

Extret de: http://www.xtec.cat/~evicioso/montsia/nocturn.htm

Fixeu-vos que esteu situats a la pestanya Contingut.

Seleccioneu la paraula Terres del títol. Feu clic sobre el botó que dóna pas a la selecció de tipus d'incògnita . S'obre un quadre de diàleg en el qual s'ha inclòs com a resposta vàlida de la incògnita la paraula seleccionada:

A Longitud màxima apareix el número de lletres de la paraula (Terres en té 6). En teclejar una paraula en l'espai en blanc, el text accepta com a màxim aquest número de lletres. Si es passa d'aquest número, no es veu el que s'escriu en el text. Aquesta opció s'ha de tenir molt en compte quan hi ha diverses paraules triades com a resposta correcta.

El caràcter de farciment és el que visualitza l'usuari. Es pot canviar a través del teclat. Per defecte, hi ha _ (guió baix). L'efecte d'aquest guió en pantalla és d'un línia contínua. Si voleu que es vegin els caràcters pròpiament, heu d'escollir dígits més curts (punts, guions alts, asteriscs, signe de suma...). Penseu que per a molts alumnes aquests caràcters de farciment a l'inici són una guia per saber el nombre de lletres de la paraula que hauran d'escriure.

La longitud inicial assenyala, a través dels caràcters de farciment, el nombre de caràcters que visualitza l'usuari en iniciar l'activitat. Podeu utilitzar-ne un per a cada lletra, o bé només un per a tot ala incògnita. En aquest segon cas l'alumne sap a on ha d'escriure una paraula, però en desconeix la longitud.

Tornant a la pràctica, deixeu el que teniu per defecte.

Marqueu també com a incògnites les paraules lluny, ànecs i Buda. No canvieu cap opció.

Premeu per comprovar que l'activitat funciona. Tanqueu la finestra de proves.

El text, ara per ara, el teniu aproximadament amb el següent aspecte:

Per canviar la mida de les lletres, aneu a la pestanya Estil. Des d'aquesta pestanya es poden fer dues coses diferents:

  • Des del botó estils del document es pot escollir el tipus de lletra, la mida, l'estil i els colors que s'aplicaran per defecte a tot el document.
  • Amb les llistes desplegades i els botons s'obté un efecte similar, però que s'aplica només al fragment de text que es trobi seleccionat.

En general el més recomanable és fer servir sempre el botó d'estils del document, i deixar els altres controls per a canvis puntuals i acotats a un títol, una paraula o una expressió que es vulgui destacar en negreta o en un color diferent, etc.

Feu clic al botó d'estils del document . Escolliu una lletra Courier New de mida 16:

Accepteu. Comproveu l'activitat de nou amb .

Com que és un estil de lletra de mida més gran, el text necessita una barra de desplaçament per poder visualitzar el text en la finestra. Amplieu la finestra tal i com ho heu fet amb les graelles dels altres models d'activitats: arrossegant el ratolí quan el cursor es transforma en una punta de fletxa, des dels dos costats lliures. Engrandiu la finestra fins que desaparegui la barra de desplaçament.

Situeu-vos a la pestanya Finestra i escolliu:

Guardeu l'activitat al projecte modul4.jclic.zip.

L'activitat d'omplir forats en blanc es pot donar per acabada, però per ajudar a la tria de la resposta correcta en les incògnites, mostrarem tot el text a l'inici de l'activitat, com a falca perquè l'alumne sàpiga la paraula adient en l'exercici.

Des de la pestanya Contingut, premeu el botó . Apareix el quadre de diàleg de Finestra prèvia...

Activeu l'opció Mostra aquest text. Introduïu el text de l'exercici de la mateixa manera com ho heu fet abans: seleccioneu el text en pantalla (el teniu ja en el JClic Autor) amb la combinació de tecles Control+C, col·loqueu el punter del ratolí dins el requadre que espera l'entrada del text i premeu Control+V. Seleccioneu el mateix estil que el que teniu: font (Courier New), mida (16), fons (blanc).

Escriviu el següent missatge previ tot fent clic sobre la casella:

Introduïu també l'estil.

Comproveu com està quedant l'activitat amb . El missatge inicial de l'activitat ha d'explicar allò que cal que faci l'usuari. Si el que havia escrit té coherència amb aquesta activitat el deixeu; si no és així, el canvieu per un de nou.

Si l'alumne s'adona que no ha llegit bé el text i necessita tornar a fer una lectura, pot prémer el botó del JClic i tornar a començar l'activitat.

Guardeu l'activitat una altra vegada a modul4.jclic.zip.

   
Atenció!

Doneu una ullada a les opcions d'Avaluació prement el botó . En pràctiques posteriors s'explicarà com funciona.

Fixeu-vos que no està activada l'opció de mostrar el botó d'avaluació :

   
 
Amunt