![]() |
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
|||||||||||||||
Text: omplir forats (II) |
||||||||
En aquesta pràctica creareu dues activitats de text del tipus omplir forats. La diferència amb la que heu elaborat en la pràctica anterior és la manera de plantejar la incògnita. Si anteriorment consistia a omplir un espai o forat en blanc, les que realitzareu en aquesta pràctica es mostraran com a llistes desplegables on caldrà escollir una opció, i com a expressions inicials que l'alumne haurà de corregir. També practicareu les ajudes associades a les incògnites. |
||||||||
![]() |
Obriu el projecte modul4.jclic.zip que heu desat en la pràctica anterior. Creeu una activitat de text d'omplir forats i anomeneu-la: Omplir forats amb llista. Utilitzeu un text extret directament d'una pàgina web. Sense sortir del JClic Autor, entreu al navegador del vostre ordinador i aneu a la següent pàgina web: http://www.xtec.cat/rtee/cat/tutorial/meto.htm Escolliu els dos primers paràgrafs i premeu la combinació de tecles Control+C. Torneu al JClic Autor (per la barra d'estat o bé tancant el navegador). En el cos del text de l'activitat acabada de crear, premeu la combinació Control+V. Ja teniu el text introduït. Seleccioneu la paraula professorat de la primera
línia i premeu el botó Després d'acceptar una paraula, inseriu la següent i així tantes com vulgueu (generalment n'hi ha 3 o 4 en les llistes desplegables). Per exemple, podeu introduir: alumnat, conserge, professorat, consell escolar... No oblideu que un dels elements ha de ser la resposta correcta a la incògnita. La resta de botons tenen les següents funcions:
L'ordre que tingui la llista és el mateix que apareixerà en l'exercici. No hi ha barreja automàtica dels elements. Seleccioneu les següents paraules del
text i inseriu els elements de la llista: motivació (desencant,
motivació, distracció, embruix), protagonisme (cultura,
seny, coneixement, protagonisme) i diversitat (homogeneïtat,
diversitat, individualitat, col·lectivitat). No oblideu d'activar
Mostra una llista d'opcions, per a cada incògnita. Si us
equivoqueu en algun lloc sempre podeu tornar a editar el contingut d'una
incògnita posant el cursor damunt seu i fent clic al botó
Comproveu l'activitat amb el botó Torneu al Jclic Autor aneu al botó
Poseu un fons de pantalla (pestanya Finestra) i els missatges adients. Deseu el projecte modul4.jclic.zip. Torneu a crear una altra activitat amb
el botó Copieu el text que hi ha a continuació, extret de http://www.edu365.com/diariescola/ (Vilaweb, diari electrònic independent. 25 de setembre de 2004):
Abans de començar a triar incògnites, inseriu una imatge que il·lustri aquest text. Des de Mediateca, afegiu la imatge que teniu en la carpeta fitxers, que es diu huraca.png. Recordeu que el teniu fora de la carpeta i us demana confirmar l'operació per copiar-lo a la carpeta de treball. Heu d'acceptar aquesta operació. Col·loque el cursor davant de tot del text i premeu un Retorn. Torneu a col·locar-vos a dalt. Des de la pestanya Contingut, feu clic
al botó insereix una cel·la En aquest cas, entreu els valors 340 i 270. Ara bé, si creieu que la imatge és massa gran, podeu arrossegar la seva cantonada inferior dreta per fer-la més petita. Ara per ara el JClic Autor només permet fer servir aquesta tècnica per reduir la mida de les cel·les. Per ampliar-les cal entrar valors numèrics. Tornant al text, seleccioneu la paraula huracà com a incògnita. A la secció Finestra emergent, obriu la llista desplegable i trieu Aparició automàtica. Cliqueu damunt de la casella. En el contingut textual del text, escriviu: fenomen meteorològic de gran activitat tempestuosa, acompanyada de ventades poderosíssimes. Apliqueu-li l'estil: color de fons (groc fluix) i mida de lletra (22). En acceptar veureu que la casella és petita per a tant contingut. Engrandiu-la arrossegant els costats de la casella amb el ratolí: Accepteu i comproveu l'activitat. Naturalment, com que no heu canviat l'estil del text principal, queda poc estètic. Si l'estil d'aquestes ajudes té una mida de 22, l'estil principal l'haureu d'escollir de la mateixa mida o més gran. Torneu al text i seleccioneu la paraula tropicals com a incògnita. Introduïu una llista desplegable on hi hagi: mediterrànies, tropicals, continentals. A la finestra emergent, escolliu Aparició en errors. Escriviu el text: zones situades en el Tròpic. Doneu estil a la casella. Doneu estil al text principal i a les incògnites des de la pestanya Estil. Comproveu el funcionament de l'activitat. Deseu a modul4.jclic.zip. Ara aprofiteu aquesta mateixa activitat per fer-ne una d'omplir forats amb una expressió inicial que l'alumne ha de corregir. Tenint seleccionada l'activitat anterior (Omplir forats amb ajudes), feu clic sobre el botó de Copiar i a continuació al d'Enganxar. Veureu que s'ha creat una activitat exactament igual amb el títol Omplir forats amb ajudes_2.
Accepteu el canvi. Aneu a la pestanya Text. Teniu el text sobre l'huracà. Situeu el cursor al mig de la paraula huracà
i feu clic damunt del botó
Les incògnites en aquesta activitat seran totes les paraules accentuades. La primera és la paraula huracà. Seleccioneu-la i, en el quadre de diàleg, escriviu com a Text inicial la paraula sense accentuar. Feu el mateix amb totes les paraules accentuades. Doneu estil al text principal i a les incògnites. Afegiu un missatge inicial que indiqui què cal fer en l'exercici. Comproveu el funcionament de l'activitat i deseu el projecte modul4.jclic.zip. |
|||||||
![]() |
En l'activitat última que heu dissenyat, Omplir forats per corregir, podeu donar-li a l'opció Longitud màxima el doble de caràcters que lletres té la paraula a corregir. Això permet poder escriure la paraula al costat de la incorrecta i suprimir-la després. Si la longitud màxima és la de la paraula, caldrà indicar que primer s'ha de suprimir. |
|||||||
|
||||||||
![]() |
||||||||