Enrera
  Pràctica

Exercicis

Text: ordenar elements

En aquesta pràctica d'ordenar elements, com en l'anterior, només practicareu sobre un contingut (ordenar paraules) dels dos possibles (ordenar paràgrafs i ordenar paraules). La manera per resoldre el contingut que no s'explica és el mateix, però fent la selecció com incògnita de tot un paràgraf en comptes de paraules soltes del text.

Pràctica

Obriu el fitxer modul4.jclic.zip des de l'Autor. Creeu una nova activitat de Text: ordenar elements. Doneu aquest mateix nom a l'activitat: Ordenar elements de text. Recupereu el text que heu inserit en l'activitat d'Omplir forats en blanc (Nocturn a les terres de l'Ebre). Recordeu que heu d'utilitzar la combinació de tecles Control+C per copiar i Control+V per enganxar.

Com en les activitats d'identificar elements, en aquesta modalitat us trobeu actiu el botó per tal que seleccioneu si voleu ordenar paràgrafs o paraules. Deixeu-lo de la següent manera:

Trieu com a incògnites les paraules: silenci, carro, pastor, mirall, far, punt i joc. Hem escollit totes les paraules del masculí singular per no perdre la concordança de les paraules en el text. Recordeu que heu de seleccionar la paraula i fer clic sobre el botó .

Canvieu l'estil del text principal i el de les incògnites (des del botó ). Redimensioneu també el cos del text per tal de poder llegir l'escrit sense dificultat.

Proveu el funcionament de l'activitat.

Veureu que costa una mica trobar el sentit si és la primera vegada que es fa aquesta activitat. Potser seria convenient mostrar el text complet abans de començar l'exercici, tal com hem fet en activitats anteriors. Si indiquem al JClic que mostri el text original abans de començar, l'alumne veurà marcades amb un color diferent les paraules que es barrejaran, i això potser faria l'exercici massa fàcil. Si volem mostrar el text sense que s'hi distingeixin les incògnites podem fer el següent:

Seleccioneu tot el text de l'exercici i copieu-lo amb Ctrl+C.

Feu clic al botó . En aquest quadre de diàleg seleccioneu Mostra aquest text. Situeu el cursor a la caixa que hi ha sota aquesta opció i enganxeu-hi el text amb Ctrl+V.

Busqueu un estil que us agradi per al text. És recomanable que la mida de la font sigui la mateixa que heu seleccionat per a l'exercici.

Escriviu també un missatge previ anunciant que s'ha de llegir el text:

A continuació escriviu el missatge inicial de l'activitat (ordena les paraules del text que no són al seu lloc) i un de final felicitant per l'activitat ben resolta.

Aneu al botó . Per defecte hi ha el botó d'Avaluació activat. Canvieu la llegenda:

Premeu el botó i realitzeu l'activitat. Si hi ha algun aspecte que no us agradi d'estil, modifiqueu-lo abans de desar el projecte modul4.jclic.zip.

Atenció !

Per fer una activitat d'ordenar paràgrafs, cal que escolliu textos on els paràgrafs es delimitin perfectament. Per exemple, podeu utilitzar textos instructius, narracions curtes amb clara seqüència temporal, poesies conegudes pels alumnes...

Amunt