Pràctica

Exercicis

Completar text

En aquesta pràctica creareu una activitat de completar text que possiblement sigui de les més complexes a l'hora de resoldre-les, ja que no apareix aparentment una marca visual que indiqui que manca una paraula o una part d'una paraula. Per aquest motiu, la pràctica la realitzareu sobre un suport auditiu. En aquest cas, el fitxer de so el trobareu a la carpeta Fitxers del curs. També podríeu practicar amb el programa de tractament del so i fer l'enregistrament vosaltres mateixos.

Pràctica

Obriu el projecte modul4.jclic.zip, creeu una activitat de Text: completar text i anomeneu-la Completar el text.

De la pàgina web de l'espai televisiu Info-K (http://www.tvcatalunya.com/infok/noticies/k160828950.htm), copieu la següent notícia al cos del text de l'activitat:

Un dels habitants més coneguts de Vilassar de Mar fa anys.

És el ximpanzé "Tico" Va arribar ara fa 15 anys al Parc de les Aus, a Vilassar de Mar, concretament el 3 d'octubre de 1989. El va trobar un senyor que anava a buscar bolets a la muntanya. El "Tico", que tenia tres anyets i anava perdut després d'haver-se escapat d'algun lloc, se li va agafar de la mà. A aquest home no li va fer por i el va pujar al cotxe per portar-lo a aquest parc.

Com que és una notícia, cal afegir el títol. Situeu el cursor davant de la primera paraula (Un...) i premeu Retorn. Torneu a situar-vos a dalt de tot i feu clic sobre el botó . Ompliu el quadre de diàleg tal i com es veu a la mostra següent:

Recordeu que la cel·la on heu introduït el títol s'ha de dimensionar des del quadre de diàleg (marcat de color blau).

Aquesta activitat va acompanyada de la lectura en veu alta de la notícia.

Aneu a la Mediateca i afegiu el fitxer tico.ogg que teniu a la carpeta Fitxers (aquesta tipus de fitxers s'han treballat al mòdul introductori 2. Es podien produir amb el programa Audacity).

Torneu a la pestanya Contingut de Text. Feu clic sobre el botó . A la finestra prèvia, escolliu les següents opcions:

L'estil és el mateix que heu escollit per a la casella del títol però invertint els colors. Per tal que quedi com una única pantalla, podeu activar la finestra principal (pestanya Finestra) i triar el mateix color de fons (i la finestra de joc amb l'opció Transparent activada).

Torneu al quadre de diàleg Finestra prèvia... Ara introduirem la lectura en veu alta:

Feu clic sobre la casella de Missatge previ. Seguidament, al botó de Contingut actiu. Seleccioneu el Tipus: Interpreta so. Cerqueu el fitxer tico.ogg des del botó . Accepteu. L'estil que heu d'aplicar és el color de fons verd fort que ja heu utilitzat anteriorment. Posteriorment, escriviu: Prem la pantalla quan acabis d'escoltar el text. Accepteu fins tornar a l'activitat.

Ara seleccioneu les incògnites ( ) que són les paraules que no sortiran a la pantalla de l'activitat. Marqueu: Mar, anys, octubre, bolets, mà, por. Seleccioneu un estil ( ) d'una mida que faciliti la lectura de l'escrit.

Activeu també el botó Avaluació. D'aquesta manera el JClic avisarà quan no s'hagin escrit totes les paraules.

Escriviu el missatge inicial i el missatge final.

Comproveu el funcionament de l'activitat i deseu el projecte.

Atenció !

En el títol de la notícia, també podeu inserir la imatge del ximpanzé. Per fer-ho, primer heu de desar la imatge extreta de la pàgina web al vostre disc dur. A continuació la podeu afegir a la cel·la del títol, tenint en compte que les dimensions d'aquesta casella han de ser més grans.

També la podríeu incloure en la finestra prèvia..., a sota de l'ordre d'escoltar la notícia.